Tradiční značka RAKO nemohla chybět ani u historie plzeňského piva

 

O obnově staré varny Plzeňského Prazdroje bylo rozhodnuto z důvodu jejího plánovaného zapojení do prohlídkové trasy pivovaru. Tato varna z přelomu 20. a 30. let minulého století (k posledním rekonstrukcím došlo v letech 1919 – 1931) před několika lety dosloužila a od té doby výrazně chátrala jak z pohledu technického zařízení tak keramického interiéru.

DSC_6943

Značce RAKO se tím naskytla jedinečná šance obnovit další ze svých historických realizací. Původní keramiku nahradily nejen na stěnách kalibrované obklady ze série Color One řezané dle potřeby vodním paprskem tak, aby se daly použít například na okraje varných kotlů, které mají kruhový půdorys. Dlažba byla ponechána původní, místy vyspravena a její povrch v celém rozsahu vyčištěn. (Celkem bylo použito více než 420 m2 obkladů a 800 ks listel).

Restaurátorské práce probíhaly i na technickém zařízení varny a jeho původní kouzlo mohl navrátit pouze zkušený restaurátor technických památek. Tou pravou volbou se ukázal brněnský odborník Ing. Tomáš Flimel. Ten se této činnosti věnuje profesionálně od roku 1992 a zkušenosti má například již s pivovarem v Dalešicích, kde se natáčely známé Postřižiny.

DSC_6896

Restaurování plzeňské varny, kterému se věnoval společně se svou manželkou Ing. Bohumilou Flimelovou a asi pětičlenným týmem, považuje za unikátní především z hlediska jeho rozsahu. Práce probíhaly čtyři měsíce jak přímo v prostorách varny tak i v Brně, kam se do dílen odvážely všechny demontovatelné části. Vzhledem k tomu, že pro restaurátorské práce nebyly k dispozici žádné plány či technická dokumentace, probíhalo vše pouze podle dobových fotografií.

„Bylo to velmi náročné, nejvíce omezující pro nás byl nedostatek času, proto jsme pracovali i o sobotách a nedělích“, vzpomíná T. Flimel. Podle jeho slov mezi nejnáročnější úkoly patřilo přidělání nových posuvných dvířek na měděné klobouky scezovacích kádí, které byly značně pokřivené a také restaurování mezikruží. Zcela nově navrženy a zhotoveny musely být například chybějící teploměry.

Kompletní dílo restaurátor shlédl až po dokončení stavebních prací a výsledný dojem příjemně překvapil i jeho samotného. „Zapojení keramiky považuji za šťastné, především zvolená barva je mimořádně krásná a výborně dolaďuje celý interiér varny.“, uvedl T. Flimel.

 

Inspirujte se
Inspirujte se
Inspirujte se